Technologia zmienia komunikację. Marketingowe trendy na 2025 rok

„Jestem przekonany, że w 2025 roku czeka nas pojedynek dwóch gigantów” – mówi w rozmowie z Zofią Czerenko specjalista w dziedzinie marketingu i mediów cyfrowych Dominik Piotrowski.
Jak sfera mediów będzie prezentowała się w 2025 roku? Jakie są przewidywania na ten temat?
To jest doskonałe pytanie, zważywszy na to, co się dzieje w mediach i w marketingu, bo ja tutaj odniosę się głównie do marketingu. We wszystkim namieszała, jeśli można tak powiedzieć, a na pewno dużo innowacji wprowadziła sztuczna inteligencja, która dzisiaj na rynku przejęła kontrolę nad wieloma rzeczami. Nie jest to tylko moja ocena, ale jestem przekonany, że w 2025 roku czeka nas pojedynek dwóch gigantów. To jest taka bardzo mocna, mistrzowska walka bokserska na ringu. W jednym narożniku Google, w drugim AI.
Kto wygra tę walkę?
Jeszcze jakiś czas temu pewnie pokusiłbym się o stwierdzenie, że wygra Google, bo jednak jest potentatem. To jest potęga od lat budowana. Z drugiej strony sztuczna inteligencja pokazała, że potrafi zrobić więcej niż algorytmy Google. Udowodniła nam to już w 2024, gdzie bardzo mocno rozwinęły się choćby te wszystkie mechanizmy pozycjonowania, czyli całe SEO. Jeszcze parę lat temu, naście miesięcy temu, robiliśmy pozycjonowanie metodą taką, jaką Google chciał. Jaką algorytmy Google najlepiej przyswajały i te, które tam dawały najlepsze efekty. Natomiast wiemy, co zrobił chat GPT i dokładnie w tym samym kierunku poszło SEO GPT. Dzisiaj potrafimy za pomocą sztucznej inteligencji wysoko się wybić i zdobyć wysoką pozycję naszego serwisu, naszych działań, naszych produktów. To z czym jesteśmy w mediach obecni i chcemy być obecni. A co za tym idzie, jest to o wiele tańsze rozwiązanie.
Czy w związku z tym Google szykuje jakiś kontratak czy będzie musiał poddać walkę?
Google tak łatwo się nie poddaje. Na pewno się nokautem z tej walki nie wywinie i myślę, że zrobi wszystko, żeby w końcu choćby na punkty, ale wygrać ze sztuczną inteligencją. Jest to stosunkowo nieoficjalna jeszcze informacja, ale Google szykuje też jakąś rewolucję. Taką właśnie, która ma odpowiedzieć i ma skompromitować troszeczkę sztuczną inteligencję.
Czy to się uda?
Nie wiem. Trzeba brać pod uwagę to, że jednak Google ma pod sobą wszystko teraz, jeżeli chodzi o główne kanały, którymi się pozycjonujemy, którymi w ogóle prowadzimy działania marketingowe, więc troszkę może przechytrzyć sztuczną inteligencję. Z drugiej strony wierzę w to, że Google gra fair. Przynajmniej chcę w to wierzyć. Dlatego jest duża szansa, że pójdą łeb w łeb. A kto wygra? Odpowiemy na to pytanie za 10 lub 11 miesięcy. Może szybciej zobaczymy, kto wysuwa się na prowadzenie.
Co poza walką gigantów będziemy obserwować w 2025 roku?
Na pewno 2025 rok to jest duża rewolucja w świecie marketingu, w świecie reklamy i w świecie mediów. Nie tylko cyfrowych. Cyfrowych na pewno, ale myślę, że ogólnie wszystkich mediów, ponieważ widzimy jak bardzo ta sztuczna inteligencja zaczęła nam chodzić, jak my ją zaczęliśmy łatwo przyswajać, jak łatwo z niej korzystamy. A tak naprawdę sztuczna inteligencja jeszcze dobrze nie jest dopracowana, jeszcze dobrze się nie przyjęła, a już tutaj się posłużę, bo mam przed sobą statystyki, już około 40% firm aktywnie z niej korzysta. To są dane, które ściągnąłem w zeszłym tygodniu, czyli powiedzmy w pierwszej części stycznia 2025. Badania pokazują, że ponad 40% firm już korzysta ze sztucznej inteligencji. Także będzie na pewno ciekawie się rozwijało.
Ze względu na te nowe technologie, na trendy, które się pojawiają oraz na sztuczną inteligencję, jakie wyzwania czekają marketerów w 2025 roku? Z czym się będą mierzyć?
Jakie wyzwania? Posłużę się tutaj tym, o czym my w branży teraz rozmawiamy i na co my stawiamy. W roku 2025 stwierdziliśmy i obserwujemy to od jakiegoś czasu, że musimy postawić na szczerość. Dzisiaj marketing powinien być bardziej szczery, bardziej trafiać do naszych odbiorców. Nie poprzez jakieś ładne obietnice, fajne hasła, ale my powinniśmy dzisiaj bardzo psychologicznie podejść do tego, w jaki sposób pozyskujemy naszych klientów. Powinniśmy zdobyć ich zaufanie i na to stawiamy i na to będziemy stawiać w 2025 roku. Myślę, że w późniejszych latach też. Pokazało już kilka naszych działań i konkurencyjnych agencji, z którymi też współpracujemy, że prostsze, takie szczere komunikaty, nie do końca zawsze w stu procentach pozytywne, budzą większe zaufanie naszego odbiorcy. I pod tym względem na pewno już mocno zmienia się przekaz. Zmienia się to, w jaki sposób informujemy.
Jakie formy przekazu dominować będą w tym zmieniającym się świecie mediów?
Myślę, że w 2025 roku powinniśmy też spodziewać się ogromnego, już jest duży, ale będzie jeszcze większy, rozwój wideo marketingu. I jest to troszeczkę połączone z tym o czym mówię, że w pewnym sensie taki wideo marketing budzi większe zaufanie naszych klientów. Oczywiście zależy jak materiał jest nagrany, ale jeżeli nasi odbiorcy widzą nas, widzą czynności, które wykonujemy i widzą zwykłego człowieka, który coś robi, czy posługuje się czymś, w zależności od tego, jaką prowadzimy kampanię, zupełnie inaczej to trafia do odbiorcy niż taki suchy przekaz. Również analizując dane widzimy, że jest tutaj ogromny wzrost Tik Toka, rolek, mediów społecznościowych i YouTuba. Co prawda YouTube jest gdzieś tam na tych dalszych pozycjach na chwilę obecną. Nie ma co ukrywać, że Tik Tok póki co króluje. I statystyki też pokazują, oczywiście pamiętajmy, że w statystyki też nie możemy tak stuprocentowo wierzyć, ale te nasze działania się pokrywają, że dzisiaj coraz większy sukces odnosimy właśnie kreacjami wizualnymi interaktywnymi. Czyli właśnie filmiki, jakieś rozmowy, jakieś przedstawienie, takie odnoszenie się do naszego odbiorcy bardziej personalnie.
Na co w takim razie warto postawić w tym roku w marketingu?
Nie będę mówił za wszystkich, ale powiem tak, my i agencje, z którymi współpracujemy, stawiamy w tym roku wyjątkowo mocno na szczerość. Różne reklamy powstają. Wiadomo, jak to jest z marketingiem, dajemy jedno, często mówimy coś innego. Dzisiejsi odbiorcy są już na to uczuleni, oni już potrafią weryfikować. Internet, daje też takie możliwości, że mogą wiele zidentyfikować. I dzisiaj ta szczerość, takie psychologiczne podejście do tej szczerości zdecydowanie lepiej się sprawdzi i to jest też nasz cel na ten rok.
Autorka: Zofia Czerenko
fot. ASPhotography/Pixabay